Embedded

embedded

מה אומרות לכם תוכנות עם התגית של Embedded?

ה הסיפור של תוכנות שיש להן את התגית של Embedded? שאלה מצוינת. בעיקרון, מדובר על תוכנות שהן כמו מוטמעות על קושחה, כאשר הכוונה היא לקושחה מיניאטורית, כמו זו שאפשר לדוגמה למצוא בתוך טוסטר, או טלוויזיה חכמה – שלמעשה מאפשרות ליצור אינטראקציה בין המכשיר למשתמש, כדי להשפיע על חווית המשתמש. למעשה, תכנת מחשב העונה לתיוג Embedded, היא תוכנה שנכתבה כדי לשלוט במכשירים ובמכונות, שבאופן רגיל לא נחשוב עליהן כמחשבים – על כן, נגדיר אותן כמערכות מוטמעות, או מערכות שעברה וקיבלו קצת מה- Embedded, המדובר. על כן, טוסטר וטלוויזיה חכמה זה לא בדיוק מחשב, אבל זה יכול להגיב באופן חכם ואינטליגנטי, כאשר מאפשרים לו מידה גבוהה ורבה יותר של אינטליגנציה – כתוצאה מהתוכנה שמטמיעים על ובתוך הרכיבים “הקשיחים” המיועדים לכך.

התוכנה המוטעמת נוטה להיות ממוקצעות, או להיות מיוצרת במיוחד עבור סוג מסוים, או פריט ספציפי (יש לשער שברמת הדגם) של מוצר. עבור מוצר זה היא הולכת לעבוד, על כן סביר שיש התאמה אישית מסוימת – כדי לאפשר שבסך הכל – המוצר יעשה את מה שהמתכנן שלו תכנן עבורו – הן ברמת הקושחה, והן ברמת התוכנה.

על מה מתקינים תוכנות Embedded?

יצרנים מאפשרים את הטמעת התוכנה (Embedded) עבור כל מיני מכשירים ומכונות – לדוגמה, לתוך האלקטרוניקה, או המערכת האלקטרונית של מכוניות, טלפונים, מודמים, רובוטים, צעצועים, מערכות ביטחון, קוצבי לב, טלוויזיות, שעונים דיגיטליים – וכן הלאה. התכנה המדוברת יכולה להיות דיי פשוטה, כמו איזשהי בקרת תאורה שרצה על תוכנת Embedded שלא דורשת משאבים מרובים כלל. תוכנת Embedded יכולה לרוץ גם על דברים מורכבים יותר – כמו טילים, מטוסים, לוחות ומערכות בקרה – וכן הלאה. על כן, עולם רחב ומעניין לפנינו – הלא כן?

אחד ההבדלים בין תוכנת Embedded לבין תוכנת מחשב רגילה, זה שאם נפתח את המחשב – נראה שכנראה יש עליו איזה ווינדוס או מקינטוש, ואף דברים אחרים – אלא שתוכנת Embedded לא ממש צריכה מערכת הפעלה כדי לרוץ – ואם היא כן תשתמש בה, אזי שיש לה מבחר רחב של מערכות הפעלה שהיא יכולה להריץ. הקוד של תכנת Embedded נכתב בהרבה מהמקרים בשפות תכנות כמו C או C++, ועם זאת יש מקרים שהן נכתבות בשפות תכנות “גבוהות” יותר, כמו פייטון וג’אווה סקריפט, וכיוצא בזה.
לסיכום, מדובר בתוכנה נהדרת – שמאפשרת לעשות הרבה שימושים טכנולוגיים בקושחה הזמינה לנו כיום – ולייצר אי אילו פעולות, כפי שמתבקש, על פי הקושחה – כמו גם לרוץ בשלל דרכים נוחות ויעילות, או יותר נכון להגיד – מותאמות לשימוש, על פני הקושחה – כדי לעזור למי שמשתמש באותו מכשיר, שתכנת Embedded רצה עליו, ליהנות מחוויית שימוש מלאה ומיטיבה ושלמה ככל האפשר.